Seura

Raseborgs Segelklubb – RSK ry alkutaipaleita

Seuran perustaminen lähti liikkeelle Torbjörn Ahlbladin ja Pertti Närhin päivälliskeskusteluissa helmikuussa 2004. Edellisen kesän traaginen veneonnettomuus Snappertunan Wäxär:n saaren edustalla oli myös puheen aiheena. Todettiin alueen pienvenevaltaisuuden tuovan monenlaista turvattomuutta joskus heikoin veneilytaidoin ja joskus heikoin varustein. Seudulle oli tartvetta perustaa veneilyseura.

Seurasta haluttiin paikallisten ja kesäasukkaiden yhteinen. Kantaväestöä ajateltiin ruotsinkielisellä nimellä mutta toiminta haluttiin pitää kesäasukkaat huomioon ottaen kaksikielisenä.

kristian_immonen.jpg pertti_narhi.jpg
Kristian Immonen Pertti Närhi

Perustava kokous:

Yhdistyksen perustava kokous pidettiin Sannäsudd:ssa 5.6.2004 ja seuran nimeksi päätettiin Raseborgs Segelklubb RSK ry.

Seuran toiminta-alueeksi määriteltiin Tammisaari.
Ensimmäisen hallituksen muodostivat:

Kristian Immonen, puh. joht. Kommodori
Pertti Närhi
, varapuh.joht.
Ahlblad Aniela
, sihteeri
Nurmi Seppo
, jäsen
Olin Benny
, jäsen

Tapahtumia:

Jo toisena toimintavuotena 2005 seurassa oli 47 jäsentä
- katsastustoiminta alkoi
- juhlallinen seuran Lipunnaulaustilaisuus pidettiin Sannäsudd:ssa, paikalla oli n. 50 henkeä. Lipun vihki Snappertunan kirkkoherra Pentti Raunio. Mukana olivat myös Tammisaaren kaupunvaltuuston puh.joht., Merivartioston edustaja sekä mediaa edustaen Västra Nyland:n toimittaja.

Vuonna 2006 jäseniä oli 57
- katsastustoiminta jatkui
- 1. heinäkuuta järjestettiin sittemmin perinteeksi tulleet lohisoppajuhlat Sannäsudd:ssa, paikalla oli 35 henkilöä.
- 21.-22. heinäkuuta järjestettiin Suomen Veneilyliiton tukemana purjehdusleiri seuran junnuille Box:ssa. Leirille sopi mukaan 20 vaikka halukkaita olisi ollut enemmänklin.

Vuosina 2007 – 2009 jäsenmäärä ylitti 100 henkilöä
- toiminta jatkui menestyksellisesti veneilyturvallisuutta edistäen katsastustoiminnnalla ja yhteisten lohisoppajuhlien merkeissä.
- 2017 käynnistettiin yhteistyö South Sailing Academyn kanssa. Tähän kuulu neljä länsi uusimaan purjehdusseuraa ( ESS, HUS,HSF ja RSK) . SSA järjestää junioreille purjehduskoulutusta Hangossa,Tammisaaressa ja meidän kotivesillä Calliolassa pidetään aina heinäkuussa junioreiden purjahdusleiri.